Sunday, March 10, 2013

Kisah kad kahwin handmade adik

Akhirnya telah berjaya menyiapkan kad kahwin adik. Fuhhhh.... kadnye simple aje, nak buat pun tak susah mana tapi nak mencari masa nk buat tu yg payah. Nak nak pula ada dua org budak yang asal maknye pegang kertas je dorang pun sibuk sama. Jadi bila dah selamat poskan semuanya semalam, legaaaa sngt.

Sebenarnya mudah je kad yang Norsi buat ni. Cuma perlu print, potong dan gam. Masa Norsi bagi pilihan kat adik (ada 4 ke 5 pilihan) dia pilih kad ni



Kad gabungan warna krim dan ungu.
Jadi memula print dulu. Norsi guna printer biasa je yang ada kat rumah ni. Norsi guna kertas saiz A4 yang biasa. Untuk bahagian luar Norsi guna kertas yang keras sikit (160g) warna krim dan untuk bahagian dalam Norsi guna kertas lembut sikit (80g) warna ungu lembut.


Bersedia untuk disiapkan. Bahagian depan dan dalam yang telah siap dicetak  dengan alatan yang diperlukan.
Norsi guna pisau, pembaris dengan gam je.
Bahagian dalam.  Disebabkan Norsi guna 2/3 je dari keseluruhan kertas, kena la potong.
Bahagian dalam yang telah siap dipotong. Lepas potong tu terus lipat.
Lepas tu gunakan bahagian dalam yang telah dilipat sebagai
kayu pengukur untuk lipat dan potong bahagian luar pula.
Kita guna pembaris je. Potong dengan pisau.
Siap dipotong. Masa untuk digam pula.
 Gam di bahagian tgh kertas krim lepas tu letak je kad ungu
Tara!! Dah siap.  
Ringkas je nak membuatnya. Tapi nak siapkan beratus-ratus berpeluh juga. Sebenarnya sampulnya pun Norsi buat sendiri. Guna kertas yang sama seperti bahagian dalam. Tapi tak dapat buat sampul untuk semua. Tak sempat. Sudahnya beli je sampul biasa :p

No comments: