Wednesday, July 24, 2013

Terkesan dek cerpen lagi

Kebelakangan ni Norsi terjebak membaca cerpen online. Biasalah, ada yang ok dan ada yang biasa2 saja. Tidak kurang juga yang meninggalkan kesan. Baru tadi Norsi membaca cerpen bertajuk 'Gula-gula kapas' hasil karya Mia Kaftiya. Norsi suka cara penyampaian ayatnya yang bersahaja. Apa yang membuat Norsi tertarik nak sebut pasal cerpen tu kat sini? Sebab ayatnya yang ini,

"Tapi kau pernah tak terfikir, sebelum kau nak cari seorang suami yang soleh, kau dulu yang kena jadi solehah. Sebelum kau nak cari imam yang akan imamkan solat kau, kau dulu yang patut bentangkan sejadah untuk dimakmumkan?"

Bunyi macam kasar kan? Tapi entah kenapa Norsi rasa ayat ni macam satu refleksi untuk diri Norsi. Ialah.. mentaliti Norsi ni tipikal. Dulu sebelum kawin, nak suami yang boleh membimbing. Dah kawin ni pun masih mengharapkan suami membimbing. Tidaklah kata itu salah.. betullah tu. Memang la suami kena membimbing isteri. Tapi Norsi sebagai isteri juga mestilah bersedia untuk dibimbing kan? Harus buka hati dan minda untuk terima teguran dan ajaran suami. 

Eh.. lain pulak rasanya entry Norsi kali ini. Sekali sekala menulis ikut hati. Heh.

No comments: