Thursday, August 11, 2011

Sepanjang jalan kenangan : kad raya.

Telah hampir pertengahan raya.. dah sesuai dah tanya.. apa persiapan utk raya?
Baju raya dah beli? Sedondonkah sekeluarga?
Banyak buat kuih raya tahun ni? Ataupun tak berkesempatan jadi terpaksa kuih 'tunjuk' saja?
Puasa ada yang rompongkah?

Teringat zaman dulu2. Waktu awal2 puasa sibuk menulis kad raya untuk dikirimkan pada kawan2. Hari2 tunggu posmen, dengan harapan adalah kad raya yg tiba. Ayat yang ditulis, sama saja.. tanya persiapan raya kononnya. Kalo zaman sekolah rendah, member sekelas duduk sebelah pun nak bagi kad raya, siap tulis..

'Pecah kaca pecah gelas, sudah baca harap balas.'

Bila dah bersekolah asrama, lagilah sakan menghantar kad raya pada kawan2. Mana2 yg rapat dapatlah kad raya yang istimewa sikit, yg ada tulis 'Buat sahabatku'. Ucapan pun pilih yang syahdu syahdan. Kan.. kan? Pun.. masih memberi kad raya pada member sekelas duduk sebelah. hehe

Bila tiba hari raya, abis semua kad2 dijadikan hiasan. Tampal kat dinding, stapler kat pokok.. member datang rumah nampak kad yg dia bagi ada ditampal di dinding.. bangga dia.

aduhaiii.. nostalgia betul.

Tapi sekarang mana ada dah kad raya ni. Nak cari pun susah. Zaman teknologi ni, mana ada dah org nk hantar kad raya ni. Nak2 ada fb ni. Tulis kat wall je. Kan.. kan? Tapi Norsi kuno. Lebih suka kad raya. Duduk di perantauan ni mmg rindu betul nak kirim kad raya pada keluarga dan sahabat handai. Terasa lebih dekat di hati. Kan.. kan?



No comments: