Friday, April 25, 2014

Kisah memperkenalkan makanan pepejal kepada si kecik

Sejak mula beri Irsyad makan pepejal ni, Norsi tersedar, banyak juga yang Norsi tak ingat. Dah lama tak buat menu untuk bayi, terkial-kial juga nak mengingat apa-apa yang patut. Maka, internetlah penyelamat. Sambil menyegarkan memori, juga menambah pengetahuan Norsi yang cetek ni. 

Disebabkan Norsi ni selalulah 'short term memory' (bnyk sgt mkn jeruk muda-muda dulu), Norsi letak kat sini maklumat2 yang Norsi rasa bagus untuk Norsi tau (sbb kalo nk harap Norsi ingt, nnt2 ada la bunyi, 'eh haritu Norsi baca dia kata tahan brp lama ye? A ke B ye?'). Moh kita tengok.

Salt is a big NO for baby under 4 moths old. Sbb buah pinggang mereka masih belum boleh memproses dgn baik. Umur 6 bulan pun x elok juga. Ada yg cadangkan sehingga lepas setahun baru boleh letak garam. Jadi Irsyad, wat masa ni adik mkn ajela bubur tawar ye. Heh.

Ada juga yang kata 6 bulan x elok bg mkn bubur. Elok bagi puri (sayuran/buah-buahan yg direbus dan dikisar) je. Tapi Norsi dh bagi pun Irsyad mkn bubur nasi.

Puri boleh disimpan dalam peti sejuk selama 48 jam je. Kalau dalam freezer boleh tahan smp sbulan. Menariknya, ada satu artikel ni mencadangkan simpan puri ni dalam kiub ais. Kiub ais ni dibasuh dulu dgn air suam bersabun dan dicuci bersih2. Lps tu letak puri dlm kiub ais tu dan tutup kemas2 dgn plastik (plastik wrapper tu tau. jgn guna plastik shopping tu lak).  Lepas tu simpan dlm freezer. Bila nak guna, ambillah dua tiga ketul dan panaskan. Cara nak panaskan adalah dengan meletakkan mangkuk yang berisi kiub puri tu dlm bekas yg berisi air panas. Alah.. mcm kaedah 'double boiler' la lebih kurang. Tapi jgn lak letak atas api. Cukup sekadar guna air panas.

Seelok-eloknya beri makan anak benda yang sama selama 4 hari. Sbb nak bagi dia biasa dan nak tgk kalau-kalau dia ada alahan dengan makanan tu. Dan seeloknya sejenis sahaja dalam satu masa. OK. Yang ni Norsi baru tau. Mula-mula bagi Irsyad makan dulu Norsi dah bagi dia makan mcm2. Semalam bubur nasi dgn lobak. Arini bubur nasi dengan kentang lak. Esoknya bubur nasi bersama kentang dan lobak. Haa kau. Konon kesian dia mkn sejenis je. Rupanya mula2 ni mmg elok bagi makan sejenis je. Apa la Norsi ni. Heh.

Ada juga yang menyatakan madu tidak sesuai untuk bayi berusia kurang dari setahun. Sebab boleh menyebabkan 'botulism'. 'Botulism' adalah penyakit yang disebabkan oleh keracunan makanan yg berpunca dari toxin yg dikeluarkan oleh bakteria. Wikipedia kata 'Botulism is a rare and potentially fatal paralytic illness caused by a toxin by the bacteria'. Ok yang ni sejujurnya Norsi tak tahu betul ke tidak. Cuma dalam wikipedia tu ada juga menyebut 'disyorkan mengelakkan beri madu kepada bayi berusia kurang setahun'. OK. Ni serius tau Norsi tak pasti. Cuma letakkan di sini buat peringatan pada diri sendiri je.

No comments: