Tuesday, January 3, 2012

Catatan Perjalanan : KK Wetland & Pantai Tanjung Aru

Hujung minggu baru ni memang seronok. Setelah sekian lama akhirnya en big boss ada di rumah di hujung minggu. Jadi mestilah ajak en big boss bawa kami jalan2 kan. Seronok betul dapat berjalan2 dengan santai tak perlu nak terkejar2 macam selalu (^_^)

Pada asalnya Norsi buat perancangan untuk ke KK Wetland dan ke muzium sebelum singgah di Tanjung Aru untuk menikmati pertunjukan 'musical fountain' sekali lagi. Tapi disebabkan kami pun berlengah2 (kononnya tidak mahu tergesa2), rancangan untuk ke muzium terpaksa dibatalkan sbb muzium dah tutup.

Kota Kinabalu Wetland Centre
Tempat pertama kami pergi adalah KK Wetland Centre (KKWC) sbb paling dekat dengan rumah. Niat asal nak ke KKWC ni sbb menurut website, KKWC ni juga merupakan 'bird santuary'. Hajatnya nak bawa bebudak ni tgk burung di habitat asal. Tapi bila sampai sana, tak nampak burung pun. Hutan bakau semata2.

Di laluan masuk. Sebelum tu jangan lupa bayar tiket masuk dulu. RM5 seorang utk dewasa. Kanak2 tidak dikenakan bayaran.
Laluan yang disediakan adalah jambatan kayu. Berjalanlah kita sepanjang jambatan ni.


Antara pemandangan yg dapat dilihat

Lebih kurang 100 meter lagi nak sampai jalan keluar, tetiba jambatan dah takde. Kena lalu laluan tanah ni. Nasib baik masa kitaorg pegi tu tanah agak kering. Kalo tidak mau berselut selipar. Jadi kalau ke sini pastikan pakai kasut yg sesuai ye.

Sedikit mengenai KKWC ni :
- kawasan hutan paya bakau
- kita akan berjalan melalui jambatan kayu (yg sudah agak lama) yang dibina merentasi hutan paya bakau ni
- boleh dikatakan tiada apa2 yang boleh dilihat selain bakau dan seekor dua bangau
- terdapat juga tempat memerhatikan burung, tapi tiada burung pun yg dpt kami lihat
- juga terdapat menara memerhati. Bagi yang larat bolehlah naik untuk melihat seluruh hutan bakau ni
- sesuai bagi mereka yang cintakan hutan bakau
- tidak sesuai bagi mereka bersama anak kecil
- bayaran masuk RM5 bagi dewasa, kanak2 tiada caj dikenakan

Pantai Tanjung Aru
Keluar dari KKWC dah lebih pukul 4, maka tak jadilah kami nak ke muzium. Terus ajak en big boss ke pantai Tanjung Aru sahaja. Ingat nk beli kudapan di sana dan jalan2 tepi pantai pula. Pantai Tanjung Aru terbahagi 2, pantai satu dan pantai dua. Kali ni kami memilih untuk ke pantai satu, sebab nak pergi ke pusat penjaja di situ.

Gerai2 yang ada. Macam2 dijual di sini. Jagung rebus, kacang rebus, keropok, jeruk, air, mainan pun ada. Jagung rebus RM1.50 je setongkol.

Ramai juga yg sekadar dtg melepak2 seperti kami.

Walaupun ramai, tapi pantainya sgt bersih. Masakan tidak, tgklah.. banyak tong sampah yg disediakan. Org2 Sabah pun bagus, tak buang sampah merata2.

Sedikit mengenai pantai satu Tanjung Aru :
- lebih banyak pilihan kedai makan berbanding pantai dua
- tempat letak kereta berdekatan pusat penjaja cuma RM1.50 sekali masuk

Lepas menghabiskan kudapan dan jalan2 sikit, kami pergi makan pula sebelum singgah di 1Borneo. Kononnya nak bawa bebudak ni tgk wayang Alvin & The Chipmunks tapi tiada tayangan. Sudahnya Norsi mengajak en big  boss berkaraoke je.  Dan dalam perjalanan balik tetiba nampak satu tempat memanah ni. Terus ajak en big boss masuk. Tapi pasal memanah ni Norsi update pada entry akan datang ye. Macam panjang pula entry kali ni.

No comments: