Saturday, January 28, 2012

Pap smear - sudahkah anda?

Akhirnya, entry berkenaan ujian pap smear yang Norsi buat minggu lepas.

 
Bagi yang tak pasti, 'pap smear' adalah ujian yang dilakukan untuk mengesan sel kanser di pangkal rahim wanita. Ataupun untuk lebih tepat, dipetik dari Wikipedia 'The Papanicolaou test (also called Pap smear, Pap test, cervical smear, or smear test) is a screening test used to detect pre-cancerous and cancerous processes in the endocervical canal (transformation zone) of the female reproductive system.'

 
Ujian dilakukan dengan menggunakan alat yang dipanggil speculum untuk membuka ruang servik wanita di mana doktor/jururawat akan mengambil spesimen daripada bahagian bukaan luar untuk diuji.(maaf kalau ada yang terasa penerangan Norsi menyentuh sensitiviti kewanitaan, Norsi cuba sedaya upaya menerangkan dengan ayat yg tidak menyinggung mana2 pihak).

 
Nilah dia speculum tu (gambar diambil dari wikipedia)

 

 
Sebenarnya Norsi takut sangat nk buat ujian ni. Bukan sbb sakit tapi sbb takut dengan keputusannya. Sungguh. Tapi dari dibiarkan baiklah buat. Jadi Rabu lepas Norsi kuatkan semangat (sebenarnye guna semangat 'redah jelah') buat ujian pap smear ni.

 
Disebabkan Norsi buat di klinik kesihatan je, maka ujian ni dijalankan oleh pembantu perubatan (jururawat) je (bukan doktor). Pada mulanya, ada sesi soal jawap. Sebab mereka akan isi borang bg pihak kita. Antara soalan yang ditanya :

1- dah berapa lama berkahwin
2- bilangan anak
3- ada anak yang menyusu badan lagi atau tidak
4- pernah membuat ujian ini sebelum ini atau tidak

 
Lepas sesi soal jawap ni barulah jururawat ni sediakan alatan. Masa ni Norsi dah nervous dah. Dok pikir.. kalo Norsi batalkan sekarang ok tak? hehe. Lepas tu kita akan diminta bersedia. Baring dalam keadaan seperti nak bersalin tu dan mereka pun akan mulakan ujian pap smear ni.

 
Masa Norsi buat ujian ni ada dua orang student yang tumpang belajar (maknanya ada 3 termasuk jururawat yg dah berpengalaman tu). Masa ni punyalah malu. Rasa macam 'apsal la bebudak ni ada time Norsi buat pap smear ni'. Yang jururawat ni pula sambil wat ujian pap smear ni sambil bagi penerangan pada student ni. Jadi ambil masa sikit. Norsi ni tumpang dengar dalam sakit sikit2 dan malu giler. Nasib baik la jururawat tu baik, cakap pun lembut je. Asyik kata, 'maaf ye, norsi (err dia sebut nama betul norsi la.hehe)'. Dia minta maaf bukan sebab dia buat salah. Tapi sebab dia paham sensitiviti wanita.

 
Lepas siap tu Norsi diberitahu keputusan akan keluar lagi dua bulan. Lama kan. Mungkin sbb klinik kerajaan kot. Tapi kalo keputusan keluar awal mereka akan bagitahu. Jadi sekarang Norsi tgh tunggu keputusan. Doakan semuanya ok ye kengkawan.

 
Sedikit maklumat tambahan buat mereka yang nak buat pap smear :
  • pap smear sebenarnya tak sakit. sakit sikit tapi bersalin jauhhhhhh lagi sakit
  • seelok-eloknya pakai kain atau bawa kain batik masa nak buat ujian
  • seeloknya buat ujian pap smear ni sebelum haid. kalo nak buat lepas haid pun boleh juga tapi biarlah selepas sekurang2nya 15 hari lepas haid (untuk memastikan haid telah betul kering)
  • mungkin akan berlaku sedikit pendarahan selepas ujian. Ini biasa sebab bahagian sensitif kena usik kan (ni ayat jururawat tu)
  • cuba bertenang masa ujian dilakukan. Sebab kalo kita takut badan kita secara automatik akan cuba menolak, nanti jadi lagi sakit

 
Jadi kengkawan, Norsi sudah. Anda bagaimana? (^_^)

2 comments:

Anonymous said...

masa buat pap smear apa pakaian pakai norsi?

Norsi said...

Norsi pegi pakai shirt ngn jeans je tapi siap2 bawa kain batik dr umah. Masa dia suruh bersedia tu nurse tu tanya ada bwa kain x? jadi Norsi tukar masa tu la. Agaknya kalo sesiapa yg tak bawa kain mereka akan bagi kain kot.

(^_^)