Friday, March 30, 2012

Catatan Perjalanan : Kipandi Butterfly Park, Kota Kinabalu

Kami menjejakkan kaki di Kipandi Butterfly Park minggu lepas. Tiada perancangan nak ke sini pun. Asalnya en big boss berhajat nak cari air terjun di Moyog (kes dgr member citer aa ni). Puas memandu, tak jumpa2 juga dengan air terjunnya. Jalan sudahlah gaya2 nak ke Genting (macam nak gi Gunung Kinabalu pun ye juga).. dengan bengkang bengkoknya, panjat bukitnya.. sampai Norsi pening. Sudahnya bila jumpa Kipandi Butterfly Park ni Norsi ajak en big boss singgah je. Ambil udara segar sikit.

Kipandi Butterfly Park ni betul2 di kawasan bukit yang tinggi. Jalan nak sampai tu mencabar la bagi Norsi. Kalau nak ke sini, ikut peta di bawah ni.
Dari Donggongon menghala ke Moyong. Kipandi Butterfly Park ni jauh juga dari SK Moyong tu. Bila dah jumpa SK Moyog ni jalan je terus sampai jumpa selekoh yang bengkok dan naik bukit pada masa yang sama. Lepas selekoh ni terus jumpa Kipandi Butterfly Park ni.

Masa mula2 sampai.. terkejut pun ye juga. Sebab macam kita berhenti tepi bukit camtu je. Ada satu pondok tu, itu la dia kaunter tiketnye. Rupa-rupanya Kipandi Butterfly Park ni kena jalan masuk ke dalam lagi. Turun naik bukit tau (maaf takde gamba. masa ni x teringat nk amek gamba. Dok pikir lega dapat kuar dari kete je. heh). Lepas turun naik bukit tu baru jumpa pintu masuk ni..

Hadooiii.. kena panjat tangga lagi.
Kipandi Butterfly Park ni ada muzium serangga dan taman rama2. Kalau nak tengok gamba cantik2, tengok dekat website diaorang ye (http://kipandipark.com/). Ni gamba versi kami :

Mula-mula masuk Muzium Serangga dulu. kat dalam ni ada beribu2 serangga dan rama-rama. Serangga bukan sekadar dari Malaysia, dari luar negara pun ada.


Ni serangga bentuk muka manusia. MASYAALLAH.

Rama-rama dari luar negara. Lupa lak negara mana. Yng Norsi perasan, rama-rama luar negara banyak yang kilat2 macam dlm gamba ni. Rama-rama negara kita walaupun takde kilat2 camni tetap cantik.


Lepas ke muzium, kita ke Taman Rama-rama lak. Tak besar sangat.


Nampak tak rama-rama atas daun tu?


Kepompong. Kepompong ni diambil dan diletakkan dalam sangkar untuk dielakkan dari diserang haiwan perosak seperti tikus. Yang warna coklat tu rama-ramanya dah keluar, yang hijau tu masih dalam proses menjadi rama-rama. (perasan tak dorang sepit guna penyepit baju je? hehe)

Budak yang kena paksa posing oleh ABAHNYE bukan maknya ye. Hehe
Sedikit mengenari Kipandi Butterfly Park ni :
  • dibuka dari jam 9 pagi hingga 4 petang
  • bayaran masuk RM10 seorang untuk dewasa. Kanak-kanak RM5.
  • betul2 di kawasan tepi bukit. Dikelilingi tumbuhan dan hutan
  • Selain muzium serangga dan taman rama-rama, Kipandi Butterfly Park ni juga memelihara tumbuh-tumbuhan. Sepanjang tangga di kiri dan kanan dipenuhi pokok orkid dan tumbuhan bunga-bungaan yang lain. Pokok nangka pun ada tau!
  • secara peribadi, bagi yang berhajat sekadar nak dtg jalan2 tgk2 (lebih2 lagi bersama anak2 kecil).. mungkin tidak berapa sesuai. Bukannya apa.. perjalanan jauhhh benorr rasanya dan kawasan pinggir bukit. Tapi bagi pencinta alam dan rama-rama.. sangat2 digalakkan. Nak tengok rama-rama di alam semulajadinya? Kat sinilah.
  • ada sebuah gerai menjual makanan dan minuman dan sedikit cenderamata.
p/s : Gambar kredit to en big boss. Gigih dia amek gamba. Yang tukang blog ni sibuk dok tgk rama-rama. hehe.

No comments: